کد مطلب:63 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:407

احکام صلح
(مساله 2168) صلح آن است كه انسان با دیگری سازش كند كه مقداری از مال یامنفعت مال خود را ملك او كند, یا از طلب یا حق خود بگذرد كه او هم در عوض مقداری از مال یا منفعت مال خود را بـه او واگـذار نـمـایـد, یا از طلب , یا حقی كه داردبگذرد, بلكه اگر بدون آن كه عوض بگیرد مـقـداری از مال , یا منفعت مال خود را به كسی واگذار كند, یا از طلب یا حق خود بگذرد, باز هم صلح صحیح است .

(مساله 2169) كسی كه چیزی را به دیگری صلح می كند, باید بالغ و عاقل باشد وكسی آو را مجبور نـكـرده بـاشد وقصد صلح داشته باشد و سفیه و ممنوع از تصرف دراموالشان به حكم حاكم شرع بواسطه افلاس نباشد.

(مـسـالـه 2170) لازم نیست صیغه صلح به عربی خوانده شود, بلكه با هر لفظی كه بفهماند با هم صلح وسازش كرده اند صحیح است .

(مـسـاله 2171) اگر كسی گوسفندهای خود را به چوپان بدهد كه مثلا یكسال نگهداری كند واز شیرآنها استفاده نماید ومقداری روغن بدهد, چنانچه شیرگوسفند را در مقابل زحمتهای چوپان و آن روغـن صـلح كند و قرار نگذارند كه روغن حاصل از خود آن شیر باشد صحیح است .

و نیز اگر گـوسـفـند را یكسال به چوپان اجاره دهد كه از شیر آنها استفاده كند و در عوض , مقداری روغن بدهد صحیح است .

(مـسـاله 2172) اگر كسی بخواهد طلب یا حق خود را بدیگری صلح كند درصورتی صحیح است كـه او قـبـول نـماید.

ولی اگر بخواهد از طلب یا حق خود بدون صلح بگذرد قبول كردن او لازم نیست .

(مـساله 2173) اگر انسان مقدار بدهی خود را بداند وطلبكار او نداند, چنانچه طلبكار طلب خود را بـه كـمـتـر از مقداری كه هست صلح كند, مثلا پنجاه تومان طلبكار باشد وطلب خود را به ده تومان صلح نماید, زیادی برای بدهكار حلال نیست , مگر آن كه مقدار بدهی خود را به او بگوید و او را راضـی كـنـد یـا طـوری بـاشدكه اگر مقدار طلب خود را می دانست , بازهم به آن مقدار صلح می كرد.

(مـسـاله 2174) اگر بخواهند دو چیزی را كه از یك جنس ووزن آنها معلوم است به یكدیگر صلح كـنـنـد, باید وزن یكی بیشتر از دیگری نباشد, بلكه اگر وزن آنها معلوم نباشد واحتمال دهند كه وزن یكی بیشتر از دیگری است احتیاط آن است كه آنها رابه یكدیگر صلح نكنند.

(مـسـالـه 2175) اگـر دو نـفـر از یـك نفر طلبكار باشند یا دو نفر از دو نفر دیگر طلبكارباشند و بـخـواهـند طلبهای خود را به یكدیگر صلح كنند, چنانچه طلب آنان از یك جنس و وزن آنها یكی بـاشد مثلا هر دو ده من گندم طلبكار باشند, مصالحه صحیح است .

و همچنین است اگر جنس طـلـب آنان یكی نباشد, مثلا یكی ده من برنج ودیگری دوازده من گندم طلبكار باشد ولی اگر طـلب آنان از یك جنس وچیزی باشدكه معمولا با وزن یا پیمانه آن را معامله می كنند, در صورتی كه وزن یا پیمانه آنهامساوی نباشد, مصالحه آنان باطل است .

(مـسـاله 2176) اگر از كسی طلبی دارد كه باید بعد از مدتی بگیرد, چنانچه طلب خود را بمقدار كـمـتـری صـلح كند ومقصودش این باشد كه از مقداری از طلب خودگذشت كند و بقیه را نقد بگیرد اشكال ندارد.

(مساله 2177) اگر دو نفر چیزی را باهم صلح كنند, با رضایت یكدیگر می توانندصلح را بهم بزنند و نـیـز اگـر در ضـمن معامله برای هر دو, یا یكی از آنان حق بهم زدن معامله را قرار داده باشند, كسی كه آن حق را دارد می تواند صلح را بهم بزند.

(مساله 2178) تا وقتی خریدار وفروشنده از مجلس معامله متفرق نشده اندمی توانند معامله را بهم بزنند.

و نیز اگر مشتری حیوانی را بخرد, تا سه روز حق بهم زدن معامله را دارد.

و همچنین اگر پـول جنسی را كه نقد خریده تا سه روز ندهد وجنس را تحویل نگیرد, فروشنده می تواند معامله را بهم بزند, ولی كسی كه مالی راصلح می كند در این سه صورت حق بهم زدن صلح را ندارد و در نه صورت دیگر كه در احكام خرید وفروش گفته شد می تواند صلح را بهم بزند.

(مـساله 2179) اگر چیزی را كه بصلح گرفته معیوب باشد, می تواند صلح را بهم بزند, ولی اگر بخواهد تفاوت قیمت صحیح ومعیوب را بگیرد اشكال دارد.

(مـسـاله 2180) هرگاه مال خود را به كسی صلح نماید وبا او شرط كند كه بایدچیزی را كه به تو صلح كردم وقف كنی و او هم این شرط را قبول كند, باید به شرطعمل نماید.